Investeren in basisvaardigheden loont
Ben je werkgever? Investeren in basisvaardigheden van je medewerkers loont, blijkt uit nieuw onderzoek. Het geeft werknemers meer zelfvertrouwen en doorgroeikansen, leidt tot betere communicatie en minder fouten op de werkvloer en draagt bij aan hogere productiviteit.
Wat zijn de kosten en baten van het verbeteren van basisvaardigheden op de werkvloer? We weten dat werkgevers een sleutelrol hebben in de aanpak van basisvaardigheden. Bovendien heeft investeren in deze basisvaardigheden ook positieve effecten. Maar wat zijn die effecten dan precies? Stichting Lezen en Schrijven heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd om hier verkennend literatuuronderzoek naar te doen.
Zelfverzekerder
De resultaten bevestigen wat veel werkgevers al in de praktijk ervaren: investeren in basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden heeft positieve effecten. Werknemers worden zelfverzekerder en zelfstandiger, terwijl werkgevers verbeteringen zien in communicatie en productiviteit. Maar hoe meet je die impact in harde cijfers? De exacte economische waarde van deze verbeteringen is moeilijk meetbaar, en er is meer onderzoek nodig effecten te kunnen aantonen.
Wat zeggen de onderzoeken?
Er is in Nederland veel onderzoek gedaan naar het verbeteren van basisvaardigheden op de werkvloer. Hieruit blijkt dat scholing in basisvaardigheden:
- Werknemers meer zelfvertrouwen en doorgroeikansen geeft
- Leidt tot betere communicatie en minder fouten op de werkvloer
- Werkplezier en sociale inclusie vergroot
- Bijdraagt aan hogere productiviteit
Internationale onderzoeken in Canada en het Verenigd Koninkrijk laten vergelijkbare resultaten zien.
Positieve impact op de werkvloer, (nog) niet meetbaar
Werkgevers zien steeds vaker de waarde van investeren in basisvaardigheden op de werkvloer. Hoewel wetenschappelijk bewijs voor meetbare effecten nog beperkt is, geven bedrijven aan dat trainingen bijdragen aan een betere samenwerking, hogere productiviteit en minder fouten. Ook zien werkgevers een positief effect op het zelfvertrouwen en de inzetbaarheid van hun medewerkers. Werkgevers staan dan ook positief tegenover basisvaardigheidstrainingen, zeker als er subsidies beschikbaar zijn voor deze trainingen.
Om de impact beter in kaart te brengen, is langdurig onderzoek nodig waarbij zowel werknemers als werkgevers worden gevolgd. Daarom werkt Stichting Lezen en Schrijven aan mogelijkheden voor vervolgonderzoek.
Bron: Stichting Lezen en schrijven