Spring naar inhoud

Campagne van start 'Wie leest heeft een goed verhaal'

Het gaat niet goed met de leesvaardigheid in Nederland. Daarom roept De Leescoalitie iedereen in Nederland op om meer te gaan lezen. Want lezen maakt sterker, geeft zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat iedereen kan meedoen in de samenleving. De campagne werd in november 2024 gelanceerd in het bijzijn van Eppo Bruins, minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Ricardo Haak, Taalheld Groningen 2024, overhandigde het eerste exemplaar van de campagneposter aan de minister.


Ricardo vertelde waarom hij het zo belangrijk vindt dat mensen meer gaan lezen. En wat lezen hem zelf heeft gebracht. Ricardo leerde namelijk op latere leeftijd beter lezen om zijn zoontje te kunnen voorlezen. Door weer te gaan leren kan Ricardo nu niet alleen zijn zoontje voorlezen, maar kreeg hij ook meer zelfvertrouwen. Hij heeft meerdere diploma's behaald op zijn werk en helpt zijn collega's nu ook om verder te leren.

Goede basisvaardigheden van maatschappelijk belang
Om te kunnen meedoen in de samenleving is het van groot belang om te beschikken over voldoende basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden). Daarom is de dalende leesvaardigheid, vooral onder jongeren, zorgwekkend. Door te lezen verbetert namelijk je taalvaardigheid. En wan­neer je taal­vaar­di­ger bent, helpt dit ook om be­ter te kun­nen wor­den in an­de­re vaar­dig­he­den. Le­zen is daar­om ont­zet­tend be­lang­rijk voor ie­der­een, óók voor men­sen die moei­te heb­ben met lezen en an­de­re ba­sis­vaar­dig­he­den.

Wie leest heeft een goed verhaal
Lezen kan je veel brengen. Het kan je laten groeien, avonturen laten beleven, lessen over het leven leren, je fantasierijker maken, of meer begripvol. Wat lezen je brengt is voor iedereen anders, maar één ding is zeker: iedereen wil een goed verhaal.
De hele maand december was de campagnefilm te zien in de reclameblokken op tv, op sociale media én in de bioscopen! Deze korte film heeft als doel om heel Nederland te laten ervaren dat boeken een bron van verhalen en verbinding zijn, ongeacht leeftijd.

Bekijk de campagnefilm hieronder.